20. oktober 2023
Socialrådgiver fra Serviceforbundet: “Jeg tror på, at alle mennesker har ret til at få en ordentlig fremtid”
Torben Krüger har 32 års erfaring som socialrådgiver, hvoraf han har brugt 23 i Serviceforbundet. Hans vigtigste mission er at sørge for, at medlemmerne har det godt.

Mads Boel Bendix

Hvordan kan en socialrådgiver hjælpe dig som medlem? Det var udgangspunktet for den samtale, vi tog med socialrådgiver i Serviceforbundet, Torben Krüger.

Torben hjælper medlemmer af forbundet
Udgangspunktet for Serviceforbundets socialrådgivere er sygedagpengesager og arbejdsskader/erhvervssygdomme. Men når det er sagt, er det vigtigt for Torben at understrege, at socialrådgivere er til for at lytte, støtte, trøste og give gode råd.

Når Torben ikke er i en god dialog med medlemmet om forløb, regler og krav fra jobcenteret, har han for eksempel travlt med at udøve sin fuldmagt i en sygedagpengesag, assistere med partshøringsvar og anker, ”oversætte” breve og afgørelser, deltage i møder med sagsbehandlere/rehabiliteringsteams eller med et medlem, arbejdsgiver og tillidsrepræsentant om fastholdelsesfleksjob.

“Vi taler med medlemmer, som gennemgår sorg eller krise, vi rådgiver om arbejdsmiljø og i visse tilfælde også i børnesager. Jeg vil altid gerne medlemmerne det bedste,” udtaler Torben, som bruger meget tid på at assistere i forhold til dagpenge, job og pension.

Muligheder og begrænsninger
Forventningerne som nogle medlemmer har, kan ind imellem være udfordrende for Torben:

“Jeg kan ikke være med til alle møder, men jeg prøver at være med til de vigtige. Jeg synes, at nogle sagsbehandlere kan være lidt for smarte, hvor jeg gerne vil give det den tid, det kræver,” siger han og uddyber:

“Jeg havde for eksempel en sag i Randers med en, som havde en misdannelse i hofteknoglen. Jeg gav den virkelig gas for at få sagen presset igennem, og efter et langt forløb lykkedes det at få vedkommende i fleksjob. Nu arbejder hun tre timer om ugen.”

Arbejdet som socialrådgiver er altså også at hjælpe til en afklaring og sikre en bedre fremtid gennem anerkendelse af arbejdsskader og erhvervssygdomme, i visse tilfælde også erstatning til medlemmerne. Det er dog ikke altid ligetil:

“Nogle gange ringer folk og fortæller, at der er møde i morgen klokken 10 i Kolding, men der er altså også begrænsninger i forhold til, hvad vi kan nå. Min grundlæggende indstilling til arbejdet tager dog altid afsæt i, at jeg tror på, at alle mennesker har ret til at få en ordentlig fremtid. Herunder gør jeg, hvad jeg kan for at hjælpe,” forklarer Torben.

“Jeg er ansat til at sikre, at vores medlemmer har det godt”
Torben Krüger har ofte med helt unge frisører at gøre.

“En del medlemmer kommer i gang med uddannelsen og kan ikke holde til det psykisk. Det er én gruppe. Den anden er ældre frisører, som har været i frisørbranchen i mange år. For eksempel havde jeg på et tidspunkt med en frisør i begyndelsen af 50’erne at gøre. Hun havde intet overskud og det gjorde hende desperat, at hun ikke kunne mere. Hvis man ikke kan være der for sin partner og sine børn, så får man dårlig samvittighed. Det er rigtigt hårdt,” fortæller Torben.

Mange af de yngre frisører har også brug for uddannelsesrådgivning, men fælles for de to grupper er, at der kan være tale om arbejdsrelaterede skader såsom rygproblemer eller håndskader, allergier eller psykiske mén.

Mange medlemmer kommer til Torben og siger, at de ikke kan andet end at klippe. Til det svarer Torben altid, at de kan en masse, og at de er troværdige personer. “Andre mennesker stoler nemlig på, at en frisør har styr på, hvad der skal til for at se godt ud,” deler Torben.

“Typisk er de også gode til at skabe kontakt. For eksempel er min kones frisør dygtig til at sælge. Andre er mindre gode til at sælge, men så har de måske til gengæld et omsorgsgen, som gør, at de er gode til at lytte og konversere. Mange taler endda flere sprog. De fleste frisører er ordentlige, søde og imødekommende. Du går ikke til en frisør, som behandler dig skidt,” siger Torben.

Grundlæggende er socialrådgivere som Torben Krüger glade for, at frisørerne ringer til dem, og med det vil Torben afslutningsvis opfordre dig til at ringe, hvis du har behov for det. Find alle de relevante informationer her.


Torben Kryger, Serviceforbundet