Kontingent og medlemskab
Kontingentet kan trækkes fra i skat. Du behøver ikke at gøre noget, forbundet indberetter automatisk beløbet til SKAT.
Disse priser gælder pr. 1. januar 2024.
*De fleste elever over 30 år har brug for lidt ekstra rådgivning i forbindelse med medlemskab af a-kassen, fordi a-kasseloven giver flere muligheder for medlemskab. Hvis du vil meldes ind i a-kassen, anbefaler vi, at du ringer til Min A-kasse på telefon 70 12 37 82. Så finder vi sammen den løsning, som er bedst for dig.
Indmeldelse
Hvad giver medlemskabet adgang til?
Når du melder dig ind i DFKF, får du adgang til:
- Hjælp fra eksperter, som kender dit fag og overenskomst
- Fællesskab med andre i branchen
- Rådgivning om løn
- Ret til at stemme om din overenskomst
- Strejkekasse
- Hjælp ved arbejdsskade og sygdom
- Erfarne advokater, som kan køre din faglige sag
- Personsikringen - gruppelivsforsikring med dækning ved dødsfald og en heltidsulykkesforsikring.
- Rabat på oplevelser og meget andet
Se de mange medlemsfordele her
Hvordan melder jeg mig ind?
Du er også meget velkommen til at ringe til os, så hjælper vi med indmeldelsen.
Vi er klar på telefon 70 15 04 00
Hvad koster et medlemskab?
Vi har særlige priser for elever.
Du kan se kontingentet i indmeldelsesblanketten, når du melder dig ind.
Du er altid meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål om kontingentet.
Vi er klar på telefon 70 15 04 00.
Melder I mig ud af min nuværende fagforening?
Vi kan ikke melde dig ud af din nuværende fagforening. Du skal selv kontakte dem.
Hvis du er medlem af en anden fagforening og a-kasse, og melder dig ind i DFKF og Min a-kasse, vil din a-kasse automatisk bliver overflyttet.
Vi anbefaler, at du kontakter din fagforening, så du er helt sikker på, at du bliver meldt ud og ikke skal betale dobbelt kontingent.
Kontingent
Hvordan betaler jeg mit kontingent?
Du betaler dit kontingent en gang om måneden.
Betalingen er forud for den kommende måned.
De fleste tilmelder kontingentet til Betalingsservice. Det er gratis.
Du kan tilmelde dig her
Vælger du ikke at tilmelde betalingen til Betalingsservice, vil du modtage dit første betalingskort i selvbetjeningen hos Min a-kasse. Efterfølgende vil du modtage dit betalingskort i e-Boks.
Vi anbefaler, at du tilmelder kontingentet til Betalingsservice, så du altid er sikker på, at det bliver betalt.
Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?
Du kan tilmelde dig Betalingsservice her
Du kan også lave tilmeldingen direkte i din netbank, eller du kan kontakte din bank, som kan tilmelde betalingen for dig.
Du skal oplyse:
Nets/PBS-nummer: 04969367
Debitor gruppenummer: 00001
Kundenummer: Dit medlemsnummer (Finder du på Min Side)
Hvis du har brug for mere information, kan du altid ringe til Medlemsservice på 70 12 37 82 eller skrive en mail til sefmedlem@minakasse.dk.
Jeg har betalt for meget i kontingent. Hvordan får jeg pengene tilbage?
Hvis du har betalt for meget i kontingent, får du pengene indsat på din NemKonto. Det sker omkring den 20. i måneden.
Kan jeg trække mit kontingent fra i skat?
Når du er medlem af en fagforening og A-kasse, kan du trække dit kontingent fra i Skat.
Fagforeningskontingent: Du kan trække op til 7000 kroner (2024) fra i skat pr. år.
A-kasse: Du kan trække hele kontingentet til a-kassen fra i skat.
Serviceforbundet og Min a-kasse indberetter til Skat, så du automatisk får skattefradraget.
Jeg har fået en rykker, hvad gør jeg?
Har du modtaget en rykker, som du ikke mener er korrekt, så kontakt Medlemsafdelingen på telefon 70 12 37 82.
Kontakt os også, hvis du ikke har mulighed for at betale hele beløbet, så får vi en snak om en løsning.
Elever
Jeg begynder på en uddannelse, kan jeg betale elevkontingent?
Vi har et særligt lavt kontingent for elever.
Kontakt medlemsafdelingen for flere informationer om medlemskab for elever. Vi sidder klar på telefon 70 12 37 82.
Jeg er snart færdig med min uddannelse. Stiger kontingentet?
Når du er færdig med din uddannelse, stopper du normalt med det særligt lave elevkontingent og skal fremover betale det normale kontingent. Det sker automatisk, fordi vi kender datoen for afslutningen af din uddannelse.
Når du er medlem af Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund, fortsætter du dog på det lave elevkontingent i de første 3 måneder, efter du er færdigudlært. Herefter stiger dit kontingent automatisk.
Jeg har ændret min uddannelses slutdato eller stopper på uddannelsen
Hvis du stopper på din uddannelse, eller datoen for afslutning af din uddannelse ændrer sig, er det vigtigt at du straks tager kontakt til Min A-kasse på Min A-kasses selvbetjening og sender en mail til dfkf@forbundet.dk med de nye oplysninger.
Er du ikke medlem af Min A-kasse kan du nøjes med at sende en mail til dfkf@forbundet.dk med de nye oplysninger.
Hvornår skal jeg som elev melde mig ind i en a-kasse?
Du kan være medlem af a-kassen under din uddannelse. De fleste elever har mulighed for at få gratis a-kasse.
Hvis du ikke har været medlem af a-kassen under din uddannelse, er det vigtigt, at du melder dig ind senest 14 dage, efter du har afsluttet din uddannelse.
Jeg er elev og skal på barsel
Hvis du er elev og går på barsel, så datoen for afslutning af din uddannelse ændrer sig, skal fagforeningen og a-kassen have besked.
Kan jeg få nedsat a-kassekontingent som nyuddannet?
Du kan få nedsat dit kontingent til Min A-kasse i de første 3 måneder, efter du er uddannet, så du betaler 381 kroner om måneden i stedet for 506 kroner.
Læs mere om, hvordan du får nedsat kontingent
Medlemskort
Jeg har mistet mit medlemskort, PlusKortet, kan jeg få et nyt?
Der udstedes ikke længere fysiske Pluskort, fordi de fleste fortrækker at bruge kortet på appen.
Du kan hente appen her:
Hent til iPhone her
Hent til Android her
Breve
Hvorfor får jeg breve fra jer i Min A-kasses selvbetjeningen?
Min A-kasse administrerer medlemskaber og opkrævninger for DFKF.
Derfor får du breve fra os i Min a-kasses selvbetjening. Brevene kan du se her
Hvordan ændrer jeg i mine oplysninger? (Adresse, mailadresse, telefonnummer og arbejdsgiver)
Du kan ændre dine oplysninger på Min Side.
Vi får automatisk besked fra Folkeregistret, når du flytter.
Har du skjult adresse, eller bor i et andet land end Danmark, får vi ikke besked fra Folkeregistret når du flytter og du må derfor gerne sende din nye adresse til os på dfkf@forbundet.dk
Hvor finder jeg min post fra Serviceforbundet?
DFKF kontakter dig normalt via mail.
Har du modtaget besked om, at der er post til dig i selvbetjeningen, finder du den på Min A-kasses hjemmeside også selvom du ikke er medlem af Min A-kasse
DFKF har en administrationsaftale med Min A-kasse om administration af medlemskaber og opkrævninger.
Hvor finder jeg selvbetjeningen?
Har du modtaget besked om, at der er post til dig i Min A-kasses selvbetjening, finder du den på Min A-kasses hjemmeside
Serviceforbundets selvbetjening findes på Min side
På Min Side kan du:
- Rette din mailadresse og telefonnummer
- Rette oplysninger om arbejdsgiver
- Se din overenskomst
- Tilmelde dig betalingsservice
- Sende filer til din fagforening til løntjek m.m.
- Se samtykker
- Melde dig ud
- Anbefale en ven
- Bestille økonomisk rådgivning
Forsikringer
Hvilke forsikringer har jeg med mit medlemskab?
Som medlem af Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund, er du automatisk omfattet af en særlig forsikring, som hedder personsikring.
Du kan også få rabat på andre forsikringer hos Alka.
Seniorer
Hvornår kan jeg få et seniormedlemskab?
Du kan blive seniormedlem når du går på folkepension, seniorpension, førtidspension eller Tidlig Pension og samtidig forlader arbejdsmarkedet.
Pensionister betaler et særligt lavt kontingent på kroner hvert halve år.
For at blive seniormedlem skal du kontakte medlemsafdelingen på mail: medlem@forbundet.dk eller udfyld formularen her
Se fordele for seniormedlemmer her
Efterlønnere kan ikke blive seniormedlemmer.
Udmeldelse
Hvordan melder jeg mig ud?
Der kan være gode grunde til, at du overvejer at forlade os.
Har du spørgsmål, eller er du i tvivl, sidder vi klar til at hjælpe dig på telefon 70 15 04 00.
Hvis du vil meldes ud af fagforeningen, skal du bruge den digitale udmeldelsesblanket på Min Side.
Din udmelding bliver sendt til din fagforening, som kan kontakte dig for flere informationer om din udmeldelse.
Udmeldelse af a-kassen
Vil du opsige dit medlemskab af a-kassen, skal du kontakte Min A-kasse for at blive meldt ud der.
Kan jeg sætte mit medlemskab i bero?
Du kan ikke sætte dit medlemskab i bero, men vi har flere former for medlemskab, som afhænger af din situation.
Du er altid meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål til dit medlemskab.
Vi sidder klar på telefon 70 15 04 00.
A-kasse
Hvordan kontakter jeg a-kassen?
Hvis du bliver ledig eller har spørgsmål om a-kasse, efterløn, arbejdsløshedsdagpenge og feriedagpenge, skal du kontakte Min A-kasse.
Deres hjemmeside er www.minakasse.dk
Telefon 70 12 37 82.